De trygge overgange

I Børnehuset Marienlyst er det vigtigt at børnene føler sig trygge på sin stue, i teamet og i hele huset. Når et barn skal skifte fra vuggestue til børnehave har personalet en tæt dialog omkring overgangen og hvordan den forløber bedst.

Der vil altid være en indkøringsperiode, hvor barnet kommer på besøg, et par gange i  børnehaven, med en tryg voksen og i sit eget tempo udforsker sine nye rammer. Her vil de nye voksne stille og roligt tage over for at skabe en god og positiv relation, der gør overgangen både tryg og nemmere for barnet.

Forældre inviteres til en overleveringssamtale, hvor personale fra vuggestue og børnehave deltager. Samtalen omhandler barnets trivsel og er med til at skabe de bedste rammer for indkøring. Overleveringssamtalen omhandler også forventninger til hinanden og en dialog omkring børnehavelivet.

Vi har også et tæt samarbejde med skolerne, hvor vi bliver inviteret på besøg og får lov at lege i skolens SFO og skolegård. Alle skolestartere inviteres til en skole-overleveringssamtale med stuens personale inden jul.

dekorativt billede

Den gode overgang i Marienlyst.pdf

Shape Created with Sketch.