ICDP
I Marienlyst arbejder vi med ICDP ( International Child Development Program), som har fokus på de relationelle forhold vi befinder os i, i løbet af dagen. ICDP gør os relationskompetente og gennem de otte temaer for godt samspil sikrer vi at alle børn bliver mødt i øjenhøjde og nærmeste udviklingszone. Vores relationsarbejde består i at skabe et godt samarbejdsklima og positive læringsmiljøer, hvor vi alle er fælles om børns trivsel og udvikling. Vi tror på at en struktureret hverdag er til gavn for børn og voksne, da det skaber ro for alle og er grobund for meningsfulde fællesskaber. De voksne er rollemodeller og bevidste om at positionerer sig ud fra et børneperspektiv.
Trivselsvurderinger
Hvert år udarbejder personalet trivselsvurderinger på alle børn. Trivselsvurderingerne er et pædagogisk redskab, der kommer hele vejen rundt om barnets udvikling herunder socialt, emotionelt, sprogligt, samt kognitivt. I vil altid få indsigt i jeres barns trivselsvurdering, da åben dialog og gennemsigtighed er vigtigt for det gode forældresamarbejde. I kan læse mere om Trivselsvurderinger i det vedhæftede dokument.
Sprogvurdering
Alle børnehavebørn bliver sprogvurderet omkring 3-års alderen. Den sproglige udvikling har stor betydning for børns trivsel og læring og har bl.a. en vigtig rolle i dannelsen af sociale relationer og leg. Hvis der er en bekymring for barnets sproglige udvikling følger vi op med endnu en vurdering i 5-års alderen og vil selvfølgelig være i løbende dialog med forældre, samt inddrage faglig sparring med kommunens logopæder.
Fri For Mobberi
Fri For Mobberi er blevet en integreret del af vores hverdag, hvor det at indgå i meningsfulde fællesskaber, er i fokus. Fællesskaber er en forudsætning for at børn trives, udvikler sig og lærer og vi har altid blik for at justere os, så alle har mulighed for at indgå i positive sociale relationer.