Mad og måltider

Måltidspædagogik

Vi har i Marienlyst udarbejdet en mad og måltids beskrivelse. I denne folder kan I læse mere omkring hvordan vi forholder os til måltider, ligesom at der er vejledning til forældre omkring indhold til madkasserne, afholdelse af fødselsdage med mere.

Frokost ordning

I Børnehuset Marienlyst har vi frokostordning fra Fru Hansens Kælder. Frokostordningen betyder at børnene får tilberedt frokost i institutionen, og at de dermed ikke skal have frokost med.

Der er afstemning om frokost ordningen hvert andet år. Der er afstemning i juni 2024, som afgør om ordningen fortsætter i 2025-2026

Maden kommer på nuværende tidspunkt fra Fru Hansens Kælder. På deres hjemmeside kan I læse mere omkring menuerne, sammensætningen og råvarerne. Vi har på AULA også lagt ugeplanerne ind under fællesfiler så I kan se ugens mad. Institutionen køkkenassistent skriver ud på AULA hvis der fraviges fra menuen.

Læs mere på Fru Hansens kælder tryk her

Særlige hensyn

Har man eksempelvis allergi og der skal tages særlige hensyn, kræver dette en lægeerklæring fra en læge. Er det et religiøst hensyn, skal dette drøftes med personalet. I begge tilfælde skal stuens personale inddrages da de videregiver informationerne til daglig leder og køkkenassistenten.

Øvrige måltider i institutionen
Hvis dit barn skal spise morgenmad i institutionen, skal dette medbringes hjemmefra og det er kun muligt at spise mellem 6.30-07.00. Vi henstiller dog til, at alle børn spiser hjemmefra, da vi således kan have fokus på leg og samvær med børnene.

Institutionen tilbyder en lille formiddagsmad bestående af brød med smør.

Alle børn skal dagligt medbringe  eftermiddagsmad i en madkasse. Vi anbefaler en form for brød, samt noget frugt og/eller grønt. Vi fraråder mad med et højt sukker indhold, da det ikke indeholder nok næring til at kunne holde barnets energi niveau, indtil næste måltid.  I vuggestuen må børnene ikke medbringe hårde madvarer, som rå æbler og gulerødder, og nødder. Spørg personalet, hvis I er i tvivl. Tænk gerne over størrelsen på madkassen, da der skal være plads til mange madpakker.

Fødselsdage

Vi holder gerne fødselsdage i Marienlyst i forbindelse med formiddagsmåltidet.

I Marienlyst vil vi gerne have fokus på den sunde livsstil. Og dermed også at man godt kan fejre fødselsdag med det sunde alternativ til kager. Vi har således "en nulsukker" holdning, hvilket indebærer at der kun må medbringes frugt, boller eller anden sund mad til fødselsdage.

Ved fødselsdage behøves det kun at fødselsdags barnet medbringer en lille ting at dele ud, da alle børn fortsat har deres madpakke at spise også.

Spørg meget gerne personalet til råds hvis I er i tvivl.

Drikkelse

I Marienlyst tilbydes børnene mælk en gang om dagen. Derudover drikker vi vand som børnene primært får fra deres drikkedunke. Der skal ikke medbringes saft i drikkedunke.

Pædagogiske rammer for et godt måltid:

I Marienlyst vægter vi at alle måltider spises under hyggelige og rolige rammer. Personalet er nærværende, sidder sammen med børnene og vi taler med børnene om maden og hvad de ellers har på hjerte.

Vi er bevidste om den store mulighed der ligger for læring i og omkring måltiderne. Derfor vægter vi at børnene er så deltagende og selvhjulpne som muligt i forhold til deres alder og udvikling og kompetencer. Børnene hjælper til med borddækning og oprydning samt er aktive i forhold til at smøre maden, hælde drikkelse op med videre.

Særlige lejligheder

Ved særlige lejligheder som højtider, bedsteforældredag, bag for en sag m.m. vil der blive fraveget fra "nulsukker" holdningen.

mad